
MBA in
Master i Resilience in Education
Stefan cel Mare University of Suceava

Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Suceava, Romania
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Introduksjon
Erasmus Mundus Joint Master in Resilience in Educational Contexts - EMJM FLOURISH er et 2 års heltids innovativt masterprogram som tar sikte på å bygge kapasiteten til lærere og praktikere i å skape motstandsfremmende kontekster som utstyrer barn og unge med nødvendige ressurser og kompetanse til å håndtere utfordringene i utdanning og utvikling effektivt.
Det tilbys av University of Malta (ledende partner), University of Crete, Hellas, University of Lisboa, Portugal og Stefan Cel Mare University, Suceava, Romania og støttes av fem andre assosierte partnere, Dalhousie University, Canada, Rijeka Universitetet, Kroatia, Universitetet i Pretoria, Sør-Afrika, Örebro Universitet, Sverige, Universitetet i Sao Paolo, Brasil, og European School Psychology Training Centre. Kursdeltakere gjennomfører 4 mobiliteter ved minst 3 av de gradsbevisende universitetene.
Galleri
Læreplan
I løpet av masterstudiet vil studentene få mulighet til å studere følgende emner og vil kunne tilegne seg følgende kunnskap og forståelse:
Semester 1. Avdelingstilbudsenhet: Senter for Resiliens & Sosio-emosjonell helse
- Resiliens i menneskelig utvikling - Denne studieenheten fungerer som en introduksjon til hele masterprogrammet, og tar sikte på å introdusere rammeverket for helsefremmende og forebyggende; definere arten av motstandskraft; beskrive de ulike teoriene og modellene for resiliens; identifisere risiko og beskyttelsesfaktorer på tvers av ulike systemer; og diskutere relevansen av resiliensopplæring for barn og unges generelle utvikling og vekst.
Kunnskap og forståelse: - ved slutten av studieenheten skal studenten kunne:
- Ta tak i hovedprinsippene og prinsippene i det vitenskapelige rammeverket for helsefremmende og forebygging og dets anvendelse på psykisk helse og velvære til barn og unge
- Definer motstandskraft og spor utviklingen fra forestillingen om usårbarhet til
individ-kontekst transaksjonsperspektiv - Kritisk undersøke ulike tilnærminger til resiliens som hjem, lokalsamfunn, arbeidsplass, helse og sosioøkonomisk utvikling, undersøke og evaluere hovedteoriene og modellene for resiliens
- Identifisere risiko og beskyttelsesfaktorer for barn og unge fra ugunstige omstendigheter, inkludert traumer, fattigdom, etniske minoriteter og tvungen migrasjon
- Kompetanse og pedagogikk i resiliensopplæring - Denne studieenheten skal gi kursdeltakerne en mulighet til kritisk å vurdere de spesifikke holdningene og ferdighetene som skal dyrkes hos barn og unge i og utenfor klasserommet, samt relevant pedagogisk tilnærming for slike holdninger og ferdigheter. skal anskaffes. Resiliens kan ikke undervises didaktisk som bare et annet kunnskapsdomene
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Sammenlign og kontrast forskjellene mellom didaktiske og erfaringsbaserte tilnærminger i undervisning og læring i forhold til resiliensundervisning
- Beskriv og analyser bruken av SAFE-tilnærmingen i sosio-emosjonell undervisning og læring
- Sammenlign og kontrast de ulike vurderingsmetodene som kreves for vurdering av kunnskaps-, holdnings- og ferdighetskompetanser med referanse til resiliens
- Beskriv kritisk ferdighetene som utgjør de ulike kompetansene, inkludert områdene: Relasjoner og kommunikasjon, Veksttankegang, Selvbestemmelse, Bygge på styrker og Gjøre utfordringer til muligheter (Håndtering av motgang, avvisning, familiekonflikt, tap, mobbing, endring og overganger).
- Planlegging, implementering og evaluering av resiliensprogrammer - Denne studieenheten introduserer grunnleggende kunnskaper og ferdigheter for planlegging, implementering og evaluering av resiliensprogrammer og intervensjoner ved bruk av en rekke strategier. Disse kompetansene vil styrke kapasiteten til pedagogiske fagpersoner til å implementere resiliensintervensjoner med særlig vekt på implementeringskvalitet og overvåking av effektene av programmet. Videre skal studentene utvikle ferdigheter i hvordan man kan utforme et program/prosjektplan som vil gjøre adopsjon av et program av et utdanningssystem mer gjennomførbart og bærekraftig.
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Identifisere metodene som brukes i den generelle planleggingsmodellen for å utvikle et forebyggings-/resiliensprogram
- Definer implementeringskvalitet og faktorer som påvirker implementeringskvaliteten, inkludert tilpasning og programintegritet
- Forklare viktigheten av skoleforholdene og lærerresiliens, samt skolesamfunnets beredskap til endring for å lykkes med å implementere forebyggings- og motstandsdyktighetsprogrammer
- Forklare viktigheten av evaluering i forebygging/resiliens og identifisere bruken av ulike typer evalueringer
- En systemisk og familieforståelse av motstandskraft - Denne enheten utsetter studentene for ulike teorier og modeller innen familieterapi og systemisk praksis. Den støtter læring ved å inkludere øvingsøkter for å hjelpe elevene til å bli bedre kjent med systemiske ferdigheter. Videre gjør denne enheten også studentene i stand til å reflektere over ulike klientpopulasjoner/presenterende vansker, og bruk av systemiske ferdigheter/teknikker som en form for intervensjon, spesielt med tanke på barn og unge i skolen. I tillegg vil denne enheten også inkludere en systemisk forståelse av skolesystemet og andre multisystemiske kontekster som utgjør en del av det bredere sosioøkologiske miljøet.
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Forstå teorien knyttet til systemisk praksis.
- Bruk et systemisk teoretisk rammeverk når du forstår kompleksiteten ved å jobbe med ulike familier og deres presentasjonsvansker.
- Barrierer for læringsutvikling - Denne studieenheten vil gi deltakerne en mulighet til å utdype forståelsen av barrierer for læring som oppstår både på grunn av funksjonshemminger hos barn og sosiale og instruksjonsmessige mangler. Det vil omfatte vurdering av teori og forskning på utfordringer som oppstår fra ulike former for funksjonshemming og læring og sosiale og emosjonelle vansker, samt virkningen av sosiale holdninger, strukturer og prosesser innenfor den sosiale modellen for funksjonshemming.
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Demonstrere en dyp og bred forståelse av hvordan ulike former for funksjonsnedsettelser kan bli en kilde til hindring for læring;
- Demonstrere en kritisk forståelse av utfordringer og styrker som kan oppleves av barn og unge med sansehemninger;
- Demonstrere en kritisk forståelse av de utfordringer og styrker som kan oppleves av barn og unge med kommunikasjonsvansker og autismespekterforhold;
Semester 2. Avdelingstilbudsenhet: Universitetet på Kreta, Hellas
- Kontekstuelle prosesser i motstandsforbedring: Klasseroms- og skoleklima - Denne enheten tar sikte på å ta opp de mest relevante temaene knyttet til de kontekstuelle prosessene i resiliensforbedring i skolemiljøet og gjøre kursdeltakere kjent med:
- Kjernekonsepter i inkluderende utdanning og strategier for å fremme vellykkede inkluderende innstillinger;
- Viktigheten av samarbeidslæring og hvordan planlegge samarbeidsaktiviteter i klasserommet;
- Betydningen av omsorgsfulle relasjoner i resiliensprosessen og effektive strategier for å fremme omsorgsrelasjoner i klasserommet;
- Hovedatferdsforklaringsmodeller, funksjonell atferdsanalyse i klasserommet og strategier for å fremme et positivt klasseromsklima;
- Viktigheten av å identifisere behov for ekstra støtte ved håndtering av elevers generelle og spesielle behov.
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Vurdere betydningen av klasseroms- og skoleklima for å øke elevenes motstandskraft, ved å referere til relevant litteratur om motstandsdyktighetsundervisning
- Identifiser de sosiale og intellektuelle resultatene av kooperativ læring og gjennomgå kritisk fordelene ved å bruke samarbeidslæringsstrategier i resiliensintervensjoner
- Identifiser de viktigste atferdsforklaringsmodellene og kritisk evaluer positive atferdshåndteringsstrategier
- Drøft kritisk viktigheten av å identifisere behovet for ekstra støtte til noen elever og sikre at de blir møtt samtidig som man unngår stigmatisering
- Arbeide med foreldre og fagpersoner for å øke motstandskraften - studieenheten hans kan hjelpe utøvere til å ta opp med suksess utviklingen av samarbeid med foreldre i resiliensopplæringen til barna deres. Det vil gjøre det mulig for utøvere å engasjere seg med foreldre som nøkkelpartnere i planlegging og gjennomføring av resiliensprogrammer på skolen, hjemmet og i andre relevante sammenhenger.
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Gi en kritisk redegjørelse for litteraturen om foreldre- og samfunnsengasjement i barns motstandsdyktighetsopplæring.
- Beskriv og analyser de ulike måtene lærere kan samarbeide med mangfoldet til foreldre i resiliensopplæringen til barna sine.
- Beskriv hvordan samfunnsengasjement kan forbedre barns mulighet for motstandsdyktig vekst.
- Research Methods in Resilience Education - Denne studieenheten tar sikte på å gjøre kursdeltakerne i stand til å utvikle en kritisk forståelse av begreper og problemstillinger knyttet til resiliensforskning og relevante ferdigheter for å evaluere og gjennomføre slik forskning. Det vil gjøre deltakerne i stand til å konstruere forskningsspørsmål relatert til resiliensutdanning og skille mellom de som krever et kvantitativt, et kvalitativt eller et blandet metodedesign, å designe relevante undersøkelser ved å bruke passende metodikk og datainnsamlings- og analysestrategier, samtidig som de tar opp spørsmål om validitet og generaliserbarhet, og etter etiske forskningsstandarder.
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Demonstrere en forståelse av den praktikerbaserte undersøkelsen, dens teoretiske rammeverk under resiliensutdanningsforskning
- Skille mellom forskningsspørsmål som krever et kvantitativt, eller kvalitativt eller blandet metodikkdesign, mellom de ulike måtene som validitet og generaliserbarhet sikres i kvantitativ og kvalitativ forskning
- Demonstrere evnen til å skille mellom ulike instrumenter, identifisere de mest nyttige i forhold til variablene
- Utvalgte emner i resiliens og anvendelser i individuelle utdanningsbehov - Studieenheten tar sikte på å dekke anvendelser av resiliensforskning i utdanning med fokus på barn med spesialpedagogiske behov. Målet er å hjelpe lærere med å bruke anvendt kunnskap og strategier for å bygge motstandskraft, med fokus på sårbare befolkninger som barn med spesielle behov, inkludert barn med funksjonshemming, migrantbarn. og barn med følelsesmessige og atferdsvansker.
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Gjennomgå kritisk relevant litteratur om sårbare barns motstandskraft og velvære (f.eks. behov for spesialundervisning: funksjonshemming, migrant- og flyktningbarn, emosjonelle vansker og atferdsvansker)
- Forstå hvordan konsultasjonsprosessen kan hjelpe lærere med å løse problematiske situasjoner i skolen.
- Evaluer innholdsområder i emner som foreldreopplæring og utdanning og familieresiliens.
- Forebyggingsprogrammer for sårbare førskole- og grunnskolebarn - Studieenheten har som mål å koble sammen eksisterende litteratur om evidensbaserte intervensjoner for små barn med behov for spesialundervisning i skole- og familiesammenheng, slik at lærere kan bruke slike intervensjoner for å fremme barnas velvære og spenst. Studieenhetens overordnede mål er å sette utøvere ved skolen i stand til å utforme, implementere og evaluere forebyggende programmer tilpasset behovene til skolebarn, spesielt små barn i tidlig alder og grunnskole.
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Identifiser de nødvendige trinnene i utformingen av forebyggingsprogrammer for små barn
- Forstå viktigheten av implementeringsstadiet i forebyggingsprogrammer og identifisere de praktiske strategiene som trengs for å sikre programmets effektivitet for små sårbare barn
- Kritisk gjennomgang gjeldende forebyggingsprogrammer for unge og sårbare barn som forstår deres styrker og begrensninger
Semester 3. Avdelingstilbudsenhet: Universitetet i Lisboa, Fakultet for menneskelig kinetikk/ Stefan cel Mare University of Suceava , Fakultet for utdanningsvitenskap
- Styrke motstandskraften til pedagogiske fagfolk - Denne studieenheten har som mål å støtte motstandskraften til utøvere i utdanningsmiljøer, ved å hjelpe dem med å oppnå effektive mestringsstrategier. Utøvers motstandskraft kan være en psykologisk prosess som transformerer de sosiale og kulturelle negative kontekstene til muligheter for utvikling. Utøverens motstandskraft fungerer også som et forbilde for elevene. Det har innflytelse på de affektive og tverrgående kompetansene, på den akademiske kunnskapen som kan utvikle seg til transformativ kunnskap.
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Utvikle en dypere forståelse av måtene å fremme utøveres motstandskraft innenfor det systemiske, økologiske resiliensrammeverket
- Beskriv faktorer som fremmer divergerende tenkning, kreativ prosess og samarbeidsatferd
- Identifiser rollen til positivitet for å fremme vekst og velvære
- Identifiser måten teoretisk bakgrunn kan forme utøverens rolleforståelse
- Observasjons- og praksisplasser I og II - Denne studieenheten er derfor nødvendig for å forberede praktikere til å anvende resilienskompetansen i faktiske sammenhenger med barn og unge. Det gir kursdeltakere til å engasjere seg både i observasjon og anvendelse av resilienskompetansen som dekkes i dette programmet.
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Gi en kritisk redegjørelse for de mest effektive strategiene i resiliensutdanning i deres arbeidsmiljø.
- Gjøre en kritisk redegjørelse for hvilke faktorer i klasserommet, skolen eller andre sammenhenger som styrker barn og unges tilegnelse av resilienskompetanse.
- Anerkjenne egne styrker og vansker med å legge til rette for motstandsbygging hos barn og unge
- Organisatoriske relasjoner og støttende nettverk i forbedring av motstandskraft - Denne enheten søker å gi kursdeltakere en dypere forståelse av prosessene involvert i å fremme motstandskraft blant pedagogiske fagpersoner. Deltakerne vil få mulighet til å undersøke faglig stress og analysere stressfaktorer i det enkeltes yrkesliv og på det organisatoriske skoleklimaet. Det vil deretter diskutere hvordan profesjonelt nettverk kan brukes for å hjelpe utøvere med å håndtere stress og utvikle motstandskraft.
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Bruk rammeverket for å fremme motstandskraft for å forstå og fremme lærernes motstandskraft og velvære gjennom organisasjonsklima;
- Identifisere hovedrisikoen og løsningene gjennom nettverksbygging for å fremme den personlige og profesjonelle utviklingen til lærerne;
- Bruk rammeverket for motstandskraft for å identifisere prosesser som bidrar til å fremme lærernes motstandskraft og velvære og for å bli mentorer for lærere.
- Identifiser strategiene for å fremme motstandskraft for skoleledelse.
- Positiv psykologi i utdanning - Denne studieenheten tar sikte på å gi en dyp og kritisk forståelse av anvendelsen av positiv psykologi i utdanning for å fremme en styrkebasert tilnærming i skolen, i motsetning til tidligere underskuddstilnærminger i utdanning. Hovedmålet er å gjøre lærere, omsorgspersoner, foreldre og elever i stand til å se etter styrkene i sine elever og barn og å bruke disse til å hjelpe dem med å overvinne sine sårbarheter.
Kunnskap og forståelse - ved slutten av studieenheten vil studenten være i stand til å:
- Definer hovedaspektene ved positiv psykologi
- Identifiser prinsippene for positiv psykologi innenfor ulike livsdomener
- Identifisere bruken av positiv psykologi i utdanningsmiljøer
- Analyser og syntetiser de viktigste teoriene og modellene om velvære og motstandskraft som kommer fra positiv psykologi
Semester 4. Avdelingstilbudsenhet: Universitetet i Malta, Universitetet på Kreta, Universitetet i Lisboa, Stefan cel Mare Universitetet Suceava
- Avhandling - Avhandlingen gir kursdeltakere mulighet til å gjennomføre praksisbasert forskning (inkluderer datainnsamling og analyse) på et område relatert til motstandskraft og trivsel til barn og unge som dekkes under kurset, og bidra til kunnskap om emnet som undersøkes. . Den skal gjennomføres i løpet av kursets tredje semester og leveres som en avhandling på rundt 15 000-20 000 ord. Studentene skal også opp til muntlig eksamen. Detaljerte retningslinjer for forslag og gjennomføring av avhandlingen og kriterier og prosedyrer for eksamen vil bli gjort tilgjengelig på et dokument med retningslinjer for avhandlinger som publiseres ved begynnelsen av mastergraden.
Kills – ved slutten av studieenheten vil studenten kunne:
- Identifisere og kritisk analysere arten og betydningen av et originalt forskningsspørsmål i deres yrkesutøvelsesområde.
- Produser en vitenskapelig studie i resiliens, med passende gjennomføring av stadier av planlegging, datainnsamling, analyse og oppskrivning.
- Demonstrere ferdigheter i å gjennomføre en undersøkelse innen et fagområde som er relevant for barn/unges motstandskraft og trivselsspørsmål
- Vise kritiske ferdigheter i analyse av begrensningene i eget og andres relaterte forskningsarbeid.
- Demonstrere kompetanse i å analysere etiske problemstillinger som er relevante for en bestemt etterforskning og i å implementere nødvendige etiske hensyn og prosedyrer.
Dette er den første internasjonale, Joint Master Degree in Resilience in Educational Contexts ledet av et internasjonalt konsortium av høyere utdanningsinstitusjoner, og gir en unik mulighet for håpefulle ledere i å skape motstandsdyktighet som øker utdanningskontekster og systemer.