
Master of Business Administration (MBA)
VARIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Deltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Feb 2026
STUDIEAVGIFT
USD 9 150 / per year
STUDIEFORMAT
Fjernundervisning
Introduksjon
Å få en MBA er ganske korrekt sett på som et springbrett til topplederstillinger. Profesjonelle grader bygger på din erfaring og utvikler bedriftens beslutningstaking. Du blir utsatt for de brede praksisperspektivene i disipliner du kanskje aldri har studert før.
Hva kan MBA gjøre for deg?
Å forstå driftsflyten til bedrifter i privat sektor, offentlig sektor og tredje sektor er MBA-profesjonens rike. Du kan forventes å presidere over koordineringen av virksomhetens funksjoner, veilede koordineringen av hovedsteder og oppnåelse av konkurransedyktig forretningskompetanse som muliggjør differensiert strategisk posisjonering og særegne markedsytelser.
Men ta deg tid til å tenke over hvorfor en MBA kan være et kvalifikasjonskrav for en ledende stilling. Kan det være at arbeidsgivere ønsker å fylle ledende stillinger med etablerte med overlegen kompetanse? Og slår det deg ikke at strengheten til en profesjonell grad, med de medfølgende dilemmaene med balanse mellom arbeid, studie og privatliv, bygger utholdenhet, diskresjon og besluttsomhet? Egenskapene som ønskes til en toppleder med ansvar for å ta tøffe, evidensbaserte beslutninger.
Med andre ord, din MBA er ikke en automatisk billett til storhet – den er et springbrett og et dynamisk fartøy. Arbeidet du legger ned for å utvikle nettverk, utvikle diplomati og konflikthåndteringsevner, med å sjonglere med tidsfrister og personligheter, vil drive det fartøyet til å nå dine karrieremål.
Tenk over om du ønsker å utvikle et profesjonelt nettverk; å etablere kvalifisering for lederstillinger som en MBA-profesjonsgrad er et etterspurt kvalifikasjonskrav for; om du ønsker å utvikle en evidensbasert beslutningsevne, noe som gjør appellen din til arbeidsgivere mye større. Sentrale interessenter ønsker beslutningstakere som kan lede etterforskning og støtte beslutningene deres med bevis.
Kanskje instinktene dine forteller deg at å starte ditt eget forretningsimperium er veien å gå! Det kan være – du kan være en usedvanlig innovativ tenker med en forståelse av markeder, og i så fall er den beste måten å teste tankegangen din på å teste den mot MBA-pensumet ditt. Læreplanen vil tillate deg å utvikle forretningsplanen din og formulere finansieringsmodellen din med en forbedret forståelse av hvordan du skal nærme deg finansiører.
Galleri
Læreplan
Du tar åtte moduler i det første året og to moduler i det første semesteret av det andre året. En av disse to modulene er valgt fra et begrenset utvalg: du kan lene deg inn på finansiell strategi, med Investment and Portfolio Management, eller du kan velge Innovasjon og entreprenørskap. Bekymret for at du aldri har studert finans før? Slutt å bekymre deg – du vil bli ledet gjennom mønsteret som vi registrerer lønnsomhet og netto forretningsverdi i den første modulen av ditt første år, finansiell rapportering og analyse.
Finansiell rapportering og analyse
Denne modulen tar sikte på å gi studentene kunnskap og forståelse av finansielle rapporteringsformer, analyse og evaluering av regnskap for beslutningstaking. Ved å spore de antropologiske røttene til bedriftsbedrift, vil du bli introdusert for forretningskonflikt og de tilsvarende reguleringsmekanismene som pålegges bedrifter for å begrense interessentenes fordommer. Du vil lære å skille inntekter, utgifter og lønnsomhet, samt egenkapital, gjeld og eiendeler. Dette gjør at du kan foreta en grundig finansiell analyse av en virksomhets finansielle rapporter til et nivå som er tilstrekkelig til å kunne kommentere foretakets resultater meningsfullt over tid. Du vil også vurdere driverne for rapportering av bedriftens "sosiale ytelse", og argumentere for forholdet mellom bedriftens sosiale rapportering, interessentenes sentiment og dynamikken i de ikke-finansielle faktorene som påvirker bedriftens ytelse. Dette er for å gi deg et mer helhetlig syn på foretakets investeringsappell til aksjonærene.
Økonomi for ledelse
Evidensbasert beslutningstaking på overordnede nivåer av virksomhetsledelse krever en forståelse av samspillet mellom skaping og forbruk av rikdom og politikk, politikk og næringsliv. Økonomiske krefter driver sosiale systemer på nivå med forbrukere og bedrifter. Denne modulen er ment å lære deg å bruke makroøkonomiske begreper og verktøy for å måle ytelsen til en økonomi, samtidig som du lærer å bruke mikroøkonomiske begreper og verktøy for å måle ytelsen til markeder. Utstyrt slik vil du kunne bruke økonomiske konsepter og verktøy for å forbedre beslutningstaking og ytelsen og lønnsomheten til forretningsenhetene.
Kvalitativ og kvantitativ forskning
Innføringen av informasjons- og kommunikasjonsteknologier og veksten av nettverk og nettverk innen bedrifter, kanskje spesielt, har ført til en eksplosiv vekst i volumet og intrikatheten til forretningsdatapunktene som er lagret i bedriftens databaser. Økende praksis for datautvinning for bedrifter, utvinning av meningsfull kunnskap fra de store datavolumene som ligger i disse bedriftsdatabasene, betyr at ledere må være kompetente til å evaluere de mange variablene som må vurderes i enhver forretningsbeslutning. Denne modulen guider deg gjennom å definere forretningsproblemer, konseptualisere forretningsløsninger og utforme metoder for å samle, vurdere og evaluere data for å informere en forsvarlig konklusjon og dermed en informert forretningsbeslutning. I forretningssammenheng og her i Graduate School of Business and Leadership, er forskningen vi fremmer den som har en praktisk problemløsende vektlegging.
Ledelse
Et spenningspunkt i bedriftsledelse er ledelsens rolle overfor ledelsen. Tenkning hevder at entreprenørskapet til grunnleggere, utvetydig bedriftsledere, må vike for den byråkratiske praksisen med administrativ ledelse, spesielt når bedriftene vokser. Profesjonelle ledere, som er passende modige, innprenter en kultur for profesjonell ledelse – men i prosessen kan lederskapet som drev firmaets vekst bli tilslørt, og som Merson sier, disse ellers godt administrerte foretakene «blir enda en overstyrt, underinspirert, middelaldrende virksomhet på en glidebane til historien». Denne modulen setter deg på vei til å tenke kritisk om bedriftsledelse – vurdere lederskapets rolle i å tilrettelegge gruppeprosesser, samt en katalysator for organisatorisk læring og utvikling.
Strategisk markedsføring
En forretningsstrategi kan ikke lykkes med mindre den blir utført. En nøkkelkomponent i utførelse av forretningsstrategi er markedsføringsstrategi. Når forretningsstrategien setter den ønskede banen til firmaet, spesifiserer markedsføringsstrategien målene. Den forklarer hvilke markeder du skal målrette mot, hvilke produkter og tjenester du skal tilby, og hvordan du kan prise og markedsføre dem for optimal markedsvekst og -andel. Strategisk markedsføring oversetter forretningsstrategiske mål til målrettede markedsandeler. Vi veileder deg i de strategiske markedsføringsmålene om å tiltrekke prospekter og bygge engasjement med disse prospektene. Engasjerte prospekter representerer kundemulighet – utvikling av markedsandeler. Dessuten setter avtalen med kunder i gang kjeder, og disse kjedene representerer ytterligere prospekter.
Corporate Finance og beslutningstaking
Målet med modulen er å utvikle ferdighetene som er nødvendige for å evaluere et selskaps store strategiske og investeringsbeslutninger fra et finansielt perspektiv, og hvordan ledere kan skape verdier gjennom å bestemme optimale finansieringskilder, hvordan investere disse midlene og effektiv styring av finansiell risiko. Du ledes gjennom en undersøkelse av de viktigste økonomiske beslutningene som tas i organisasjoner: kapitalbudsjettering, kapitalstruktur og arbeidskapitalstyring. Modulen undersøker også, fra et lederperspektiv, aspekter ved design og bruk av ytelsesmåling og styringskontrollsystemer, inkludert verktøyene som brukes av regnskapsførere og finanskontrollører (kostnadsanalyse, risikoanalyse, budsjettering og målkort) og relevansen til disse verktøyene for beslutningstaking. I tillegg er det fokus på fusjoner og oppkjøp, informasjonen som formidles av økonomiske beslutninger, og hvordan ledelsesinsentiver påvirker økonomiske beslutninger.
Human Capital Management
Vi begynte først å tenke på menneskelige ressurser som menneskelig kapital på bakgrunn av datarevolusjonen på 1950- og 1960-tallet. Du kan tenke på dette som opphavet til våre forestillinger om kunnskapsarbeidere! Forretningsprosessrevolusjonen på 1990-tallet, på bakgrunn av revolusjonen forårsaket av global nettverksbygging, ga fornyet vekt på forholdet mellom forretnings- og profesjonelle ledere. De beste jobbene skulle alltid gå til de beste menneskelige kapitalutøverne! Denne modulen veileder deg i moderne teori og praksis for menneskelige ressursinformasjonssystemer og livssyklussporing av ansatte sammen med levering av HR-tjenester og medarbeiderengasjement. Til dette legger vi en moderne forståelse av talentledelse, som inkluderer talentanskaffelse og optimalisert arbeidsstyrkestyring. Det overordnede målet er å utstyre deg med en forståelse av rollen til menneskelig kapital i forhold til et firmas konkurransefortrinn og broen som menneskelig kapitalledelse tjener mellom å administrere talent og oppnå strategiske mål.
Avansert strategi
Strategi representerer en Pathway til varig konkurransefortrinn. Din rolle i prosessen med å styre et foretak til storhet (eller bort fra randen av fiasko, hvis du spesialiserer deg på snuoperasjon) vil utvikle seg over tid. Med denne modulen har vi tenkt at du skal bli kjent med prosessen og verktøyene for strategiformulering, og med de strategiske alternativene og valgene denne analysen avslører. Strategiutførelse er en funksjon av lederskap så vel som strategiske planer - og utviklingen av din dynamiske evne begynner i denne modulen. Du vil undersøke alternativer for strategiimplementering og lære å stille spørsmål ved din egen skjevhet og misvisende forutsetninger, så vel som teamet ditt. Du vil lære om strategisk arkitektur, og sist, men ikke minst, vil du bli bedt om å tenke på grensene for dine strategibeslutninger som pålitelige vektorer for en global konkurransekontekst preget av Black Swan-hendelser.
Innovasjon og entreprenørskap
Du vil velge denne modulen eller Investering og porteføljestyring. Hvis dette er modulen du velger, vil du bli fordypet i forestillingen om hvordan gründerinitiativer transformerer verden vår. Transformasjonsrollen gjør entreprenørskap til et nytt ledelsesparadigme. Et paradigme som tjener virksomheten generelt, og et som godt kan tjene dine interesser når du navigerer i valget om å lansere ditt eget imperium.
Gjennomført i det andre året av programmet, syntetiserer modulen læringen din i programmet første år, i sammenheng med etableringen av en innovativ gründersatsing. Denne praktiske vektleggingen utvider din forståelse av problemene og utfordringene som er involvert i dannelsen og driften av nye virksomheter.
MBA-bedriftsforskningsprosjektet
Forskningsprosjektet er en mulighet for felles kunnskapsproduksjon. Du vil bli veiledet gjennom prosessen med å artikulere et forretningsproblem – et vi kan forutse vil oppstå eller som har oppstått i forbindelse med ansettelsesforholdet, sidemaset eller mainstream-bedriften som du er eier av. Du vil bli beveget til å konseptualisere en tilnærming for å løse (eller i det minste vurdere) dette problemet, og utvikle en metodisk tilnærming for å gjøre det på en måte som respekterer forskriftene og prinsippene for vitenskapelig undersøkelse. Du vil utføre feltarbeidet og skrive opp resultatene dine i forskningsrapporten din, og forberede dette hjørnesteinsprosjektet for innsending til et panel av sensorer. Når du er ferdig utdannet, vil navnet ditt bli ledsaget av tittelen på avhandlingen din!
Programresultat
Hva vil du lære?
MBA-pensum er like dynamisk som din karriere. Modulinnholdet oppdateres, og nye moduler er innlemmet i læreplanen ettersom markeds- og teknologitrender endrer dynamikken i vellykket forretningspraksis. Den nåværende MBA-pensumet til Graduate School of Business and Leadership består av ti moduler og en avhandling. Utforsk rullegardinmenyene for å gjøre deg kjent med hver moduls overordnede mål og en bred beskrivelse av læringsinnholdet.