SKEMA Business School: en særegen posisjonering
SKEMA Business School er en av Frankrikes største Grande Ecoles med 9 500 studenter fra mer enn 120 nasjonaliteter, 160 fakulteter, 50 000 alumner og 7 studiesteder over hele verden (Brasil, Kina, Frankrike, Sør-Afrika og USA).
SKEMA ble grunnlagt i 2009 som et resultat av fusjonen mellom Ecole Supérieure de Commerce, Lille og CERAM Business School, Sophia Antipolis. Lille skolen ble grunnlagt i 1892 og CERAM i 1963.
skolen har et fellesskap viet til læring og opprettelse og overføring av ledelseskunnskap og praksis. Siden starten har SKEMA blitt en global skole med en flercampusstruktur og en stor portefølje av programmer som undervises på engelsk og fransk. Disse spenner fra lavere nivå til videreutdanning og er på linje med Bolognas normer for høyere utdanning (lisens, master, doktorgrad).
Internasjonal strategi
SKEMA har som mål å bli den globale handelshøyskolen på fem kontinenter. Dens felles internasjonale strategi er å trene ledelsesledere i kunnskapsøkonomien ved å utvikle:
- En skole med én identitet på de forskjellige stedene, med campuser satt opp i hjertet av vitenskapelige knutepunkter. Skolens kultur fremmer et internasjonalt syn, fortreffelighet og innovasjon.
- Utdanningsprogrammer på flere steder som tilbyr mobilitet, faglig ekspertise og tverrfaglige programmer (teknologiledelse).
- Synergi med skolens lokalmiljøer både forskningsmessig og i næringssamarbeid. Kryssbefruktning innenfor vitenskapsknutepunkter (men også blant disse knutepunktene) vil gi et helhetlig syn på innovasjon og behovet for spesifikk kompetanse i verdens ulike regioner.
- Systematisk involvering av globale selskaper med skolen (styring, programmer, inkubatorer, forskning, studenter).
- Skolen ledes i henhold til verdiene fortreffelighet, humanisme, mangfold og innovasjon.
- SKEMA bidrar til det lokale miljøet og det økonomiske stoffet uansett hvor campusene befinner seg.
Oppdrag
SKEMA er en global forsknings- og høyere utdanningsinstitusjon som trener talenter som er forpliktet til å transformere verden gjennom en bærekraftig tilnærming. Hybridiseringen mellom human- og samfunnsvitenskap og data er kjernen i modellen, og dens modus operandi er global eksponering.
Akkreditering
