
MBA in
MBA i entreprenørskap spesialisering Maastricht School of Management

Introduksjon
MBA er et generalistledelsesprogram, men på MSM kan du velge mellom ulike spesialiseringer for å tilpasse MBA-en din til karriereambisjonene dine, eller for å utfordre deg selv på nye og uutforskede områder.
MBA-spesialiseringen i entreprenørskap er designet for ledere som trives med høy avkastning og dynamiske markeder som fører til komplekse, innovative ledelsesutfordringer. Denne spesialiseringen tilbyr kurs om entreprenørskap i å forstå markedsdynamikk, utvikle særegne verdiforslag, utvikle levedyktige forretningsmodeller og designe og skalere virksomheten din.
Forstå markedsdynamikk
Hvis du er interessert i å starte en ny virksomhet eller utvikle en ny forretningsmulighet for din bedrift, så er det viktig å forstå hvordan og hvorfor markedene endres for en vellykket strategi. I dette kurset lærer du hvordan du kan utlede de grunnleggende driverne som påvirker organisasjonen din. Kurset ser på tre områder av markedsdynamikk: industridynamikk, konkurransedynamikk og organisasjonsdynamikk og hvordan disse ulike kontekstene påvirker organisasjonen. Videre vil du lære hvordan du utfører en scenarioplanleggingsanalyse, som vil hjelpe deg med å forberede organisasjonen din på fremtidige usikkerheter.
Utvikle særegne verdiforslag
Dette kurset er fokusert på å utvikle din kompetanse på to viktige oppgaver for lansering av gründerforetak:
- oppdage muligheter,
- utvikle produkt/tjenestekonsepter som kan brukes for å utnytte markedsmuligheter.
Entreprenørielle muligheter blir sjelden oppdaget gjennom systematiske søk, men systematisk søk kan spille en avgjørende rolle i forbedringen av embryonale ideer for ny virksomhet. Kreativitet spiller en nøkkelrolle i entreprenørskap ettersom den påvirker mulighetsgjenkjenning, ideer og utforming av verdiforslag. Det er derfor dette ferdighetskurset hjelper deg med å utvikle dine kreative problemløsningsevner. Selvfølgelig kan kompetanse innen kreativitet og verdiforslagsdesign også vise seg å være verdifull utenfor entreprenørskap. Gjennom hele kurset vil du ikke jobbe i et klasserom, men i en ekte kreativitetslab: ideene du utvikler kan ha meritter utover dette kurset.
Utvikle levedyktige forretningsmodeller
Selv om et produkt eller en tjeneste kan representere et overbevisende verdiforslag, blir det ikke automatisk en kommersiell suksess. En solid og solid forretningsmodell kan tillate deg å øke virksomhetens verdiskaping og verdiskaping. I dette kurset vil du bli trent i utforming av forretningsmodeller gjennom forelesninger, tildelte opplesninger, øvelser, businesscases og gruppediskusjoner. Denne innsikten vil hjelpe deg med å utvikle forretningsmodeller som du kan bruke for å gjøre et verdiforslag til en levedyktig virksomhet. Gjennom hele kurset vil du ikke jobbe i et klasserom, men i en ekte kreativitetslab: ideene du utvikler kan ha meritter utover dette kurset.
Design og skalering av virksomheten din
Dette spesialiseringskurset i MSM MBA-programmet forbereder deg til å skalere gründerforetak. Fokus er på strategiske vekstmuligheter og organisatoriske ordninger som gjør satsninger bedre skalerbare. Du vil lære om utviklingsutfordringer som gründerforetak opplever når de vokser og modnes. I tillegg til å introdusere vanlige vekstproblemer, bygger dette kurset på teoretiske og empiriske forklaringer for å lære hvordan gründere takler utviklingsutfordringer. Dette kurset hjelper deg med å utvikle en dyp forståelse av mangfoldet av vekstutfordringer og vekstalternativer som ambisiøse gründere kan møte. Ved å fokusere på entreprenøriell vekst, utsetter dette kurset deg for teorien og praksisen om entreprenøriell ledelse, det vil hjelpe deg å utvikle en solid forståelse for mangfoldet av vekststrategier som kan brukes, og vekstmønstre som kan observeres i moderne oppskaleringer .
Galleri
Læreplan
Dette kompetansesporet tilbyr kurs om:
- Forstå markedsdynamikk
- Utvikle særegne verdiforslag
- Utvikle levedyktige forretningsmodeller
- Design og skalering av virksomheten din