
MBA in
MBA i digital økonomi spesialisering Maastricht School of Management

Introduksjon
MBA er et generalistledelsesprogram, men på MSM kan du velge mellom ulike spesialiseringer for å tilpasse MBA-en din til karriereambisjonene dine, eller for å utfordre deg selv på nye og uutforskede områder.
Fra digital transformasjon, digitalt entreprenørskap, big data, cybersikkerhet, netthandel til industri 4.0, har den digitale tidsalderen en stadig større innvirkning på hvordan vi lever og jobber. Digital Economy MBA-spesialiseringen tilbyr kurs i digital handel og markedsføring, Big Data & Business Analytics, FinTech og Industry 4.0.
Digital handel og markedsføring
For å lykkes i dag er det ikke nok å bare etablere en e-handelsavdeling av virksomheten din. Organisasjoner bør bruke teknologi og data for å møte behovene og forventningene til den nye digitale kunden. Kundenes oppførsel og forventninger har endret seg; kunder forventer at sosiale medier og mobilapplikasjoner veileder dem gjennom hele kjøpsreisen fra online til offline og omvendt. Mer enn noen gang må organisasjoner sette kunden i kjernen av sin vekststrategi, og gi dem en unik reise. Å integrere online og offline verdener i en unik helhetlig opplevelse vil være den nye normalen. I løpet av dette kurset lærer du om hoveddriverne, som for øyeblikket peker ut retningen for måten virksomheten gjøres på. Vi diskuterer hvordan du kan re-image bedriften din, lærer hvordan du kan styrke vekststrategien og hvordan du kan møte konkurranseutfordringene ved digitalisering. Vi fokuserer på hovedkarakteristikkene til de nye "selgende" konseptene, og utforsker Omnikanal-tilnærmingen og det enhetlige handelskonseptet. Vi lærer hvordan du utformer en vellykket kundeopplevelsesstrategi.
Den andre delen av kurset fokuserer på markedsføringsaspektene ved digital detaljhandel. I vår nåværende digitale økonomi er det viktig for bedrifter å forstå de unike styrkene, mulighetene og begrensningene til de ulike digitale markedsføringsalternativene. Evnen til å forstå strategier for å bruke en riktig kombinasjon av kanaler og innsikt for riktig tolkning av data og resultater er også nødvendig.
Big Data og Business Analytics
Big data genereres av alt rundt oss, kontinuerlig og i alle sektorer og funksjoner i den globale økonomien. Den kommer fra flere kilder, i en rekke formater, og kommer med både høyt volum og høy hastighet. Å kunne bruke denne enorme ressursen vil hjelpe deg å ta effektive strategiske beslutninger. Dette kurset ser på hvor vi kan finne data, hvordan vi kan transformere dem og hvordan vi kan bruke dem i beslutningsprosessen. Du vil få innsikt og kunnskap om hvordan big data skaper verdi ved å gjøre informasjon transparent. Dette lar deg ta bedre beslutninger angående effektivitet, ytelse og risikostyring. Det sørger for bedre markedssegmentering og lar bedrifter bedre skreddersy produkter til forbrukernes behov, i tillegg til å gi viktig informasjon for neste generasjons produkter.
FinTech
En hype eller en seriøs gren av finans? Bør ledere vite om fintech? Hvor er pengene? Bør vi investere i kryptovalutaer eller NFT-er? Svarene vil bli gitt i dette kurset, som vil introdusere deg til høyteknologi og innovativ strategitilnærming. Ulike funksjonelle områder av FinTech vil bli adressert, for eksempel betalinger, (personlig) banktjenester, digital utlån, formuesforvaltning, Insurtech, kapitalmarkeder, SMB, eiendom og boliglån. I tillegg vil vi diskutere teknologier, som Cloud, API, Low-Code, AI & ML, Blockchain & DLT. Finansielle forretningsmodeller vil bli analysert, inkludert DeFi (bl.a. Er det bedre å satse eller gi likviditet, på Lido eller Nexo eller andre steder?) og Fintech-investeringsøkosystemet. På slutten av kurset vil du kunne svare på om FinTech vil ha en plass i din organisasjon, ved siden av tradisjonell økonomi.
Industri 4.0
Industri 4.0, ellers kjent som den fjerde industrielle revolusjonen, har blitt et sentralt diskusjonspunkt for dagens bedriftsledere. Med økningen i digitalisering og automatisering ser vi radikale utviklinger innen interconnectivity som påvirker både profesjonelle og personlige verdener. Å administrere i grensesnittet der mennesket møter maskinen blir uklart og krever at bedriftsledere omfavner nye perspektiver og reagerer på nye muligheter. Dette kurset ser på hvordan virksomheten blir påvirket av automatisering og bruk av roboter i produksjonsprosesser, cyber-fysiske systemer (som medisinsk overvåking eller prosesskontrollsystemer), tingenes internett (sammenkobling av fysiske enheter), og cloud computing (derved internett tillater delt datamaskinbehandlingsressurser samt data med andre enheter på forespørsel).
Galleri
Læreplan
Digital Economy MBA-ekspertisesporet tilbyr kurs i:
- Digital handel og markedsføring
- Big Data og Business Analytics
- FinTech
- Industri 4.0