Mesternavn MBA i sportsledelse
Kursstart Oktober 2019
varighet 12 måneder

MBA i sportsledelse

Retning og ledelse av idrettsenheter er en forskjellig utfordring når det gjelder organisering og ledelse av andre typer organisasjoner. Logisk sett vil de som er ansvarlige for ledelsen av idrettsenheter trenge grunnleggende kunnskap og ferdigheter relatert til strategisk beslutningstaking, markedsføring, økonomistyring og ledelse av mennesker. Men utover alle disse kompetansene, vil de trenge en grundig kunnskap om idiosynkrasi, sine egne regler og forandringsmotorer i sportsenheter.

Det som fikk meg til å bestemme meg for skolen var oppmerksomheten jeg fikk. De var veldig villige til å forklare hver tvil min, og dette tjente til å avklare om det var det jeg var ute etter.

Celtic Meche
SMS-student

Fra ledelse av et treningsstudio eller en liten lokal klubb til ledelsen av en frontlinjefotballklubb i internasjonal sammenheng, må idrettsenheter sikre inntektsgarantier , god økonomisk styring, adekvat styring av personer med profiler diametralt forskjellig (fra vaktmesteren for institusjonen, til de mer eller mindre profesjonaliserte ledelseskadrene, til eliteutøverne).

Vekstplaner på idrettsområdet får en ny dimensjon som noen eksperter har lagt mellom effektiviteten i ledelsen og reguleringen av lidenskapen for idrett. Idrettsvirksomheten , uavhengig av organisasjonstype eller spesifikk idrett, er basert på tre hovedpilarer som må bli kjent, styrt og utvidet.

Til særegenhetene og kompleksitetene i sponsorverden, sportsresultater, audiovisuelle rettigheter, trening av høytidede idrettsutøvere, avledede tjenester ... har blitt lagt til og nye utfordringer knyttet til rollen som sosiale nettverk, dukker fortsatt frem spill idrett, fremveksten av nye brukere fra popularisering og massering av visse idrettspraksiser.

Kort sagt, retning og ledelse av idrettsenheter i det neste tiåret vil kreve fagpersoner med en ny og bred visjon, med tverrgående kompetanse, basert på kunnskap om behovene og mulighetene til idrettsenheter som vokser og utvikler seg i en global og digital kontekst.

målsettinger

Hovedmålene med dette programmet er:

  • Kjenne til sportsforretningens egenart, og forstå forskjellene mellom forskjellige idretter, land og regioner.
  • Tren studenter i strategiske og ledelsesbeslutninger i sportsbransjen.
  • Forstå grunnpilarene i idrett virksomhet og utdype hver av inntektskilder, dens sentrale virksomheten og strategier for å maksimere sin verdi.
  • Utvikle vekstplaner for en idrettsenhet, fra analyse av muligheter til å sikre planens levedyktighet.
  • Utvikle lederegenskaper for ledelse av flerfaglige og flerkulturelle team.
  • Forstå juridisk og etisk rammeverk som regulerer sport verden og dens konsekvenser for virksomheten.

Curriculum

MBA i sportsledelse og ledelse er strukturert basert på følgende fag som er integrert i et sluttprosjekt, som gir de nødvendige verktøyene for å utvikle en yrkeskarriere i sportsbedriften.

lagt studiepoeng
1. Idrettsmiljø og det globale markedet 3
2. Strategisk ledelse 3
3. Sportsmarkedsføring og sponsing 5
4. Økonomisk, finansiell og finansiell styring 4
5. Virksomheten på sportsarenaen 5
6. Audiovisuelle rettigheter i idretten 3
7. Den digitale virksomheten innen sport 2.5
8. Sportsprestasjonsstyring 3
9. Drift og virksomhetsorganisasjon 3
10. Lov på idrettsområdet 3
11. Talentstyring og lederegenskaper 4
12. Teknologi, informasjonssystemer og digital transformasjon av idrettsorganisasjoner 4
13. Valgfrie fag
Entreprenørskap og innovasjon
Sportsoverføringsmarked
Offentlig politikk på idrettsområdet
Organisering og markedsføring av internasjonale sportsbegivenheter (Paris)
velg 7.5
2.5
2.5
2.5
5
14. Avsluttende masterprosjekt 10
total 60

1. Miljø sport og dens globale markedet

Emne som introduserer studenten i sammenheng med sportsbedriften over hele verden, samt å analysere forskjellene som finnes i forskjellige markeder og idretter. Konseptet International Sports Governance introduseres: Å kjenne til organisasjonene som styrer og regulerer idrett på nasjonalt og internasjonalt nivå, samt deres jurisdiksjon og hierarki.

2. Strategisk ledelse

Idrettsenheter, som alle andre selskaper, bør basere ledelsen på en strategi på mellomlang og lang sikt. Dette emnet introduserer studenten de teoretiske grunnlag og metodologiske grunnlag for strategisk ledelse, samt implementering av forretningsstrategier.

3. Sportsmarkedsføring og sponsing

Sportens organisasjons merkevare er en av de mest aktuelle eiendelene i sportsbransjen, pilaren som sponsorvirksomheten er bygget på, salg av merchandising og lisenser, og er også gjenstand for bedriftskommunikasjon og PR Analyse av gjeldende sponsorstrategier og evolusjon hentet fra digitalisering. Utfordringene fra merkeforeningen vil bli jobbet med forskjellige medier og med forskjellige mål, og forstå risikoen for bakholdsmarkedsføring. Faget utdypes også i Merchandising og merkevarelisens.

4. Økonomisk, finansiell og finansiell styring

Både i den mest beskjedne idrettsorganisasjonen og i den mest anerkjente sportsklubben er økonomisk styring hjørnesteinen i institusjonens overlevelse og vekst. Realiseringen av investeringer, kontrollen av arbeidskapitalen, styringen av ressursene, kredittmarkedet, må være områder som sjefen for idrettsenheter kjenner og dominerer. Det er få klubber som har sett sine sportsbaner bremse på grunn av en viktig ubalanse mellom deres idrettskapasitet og deres økonomiske kapasitet. God ledelse bør prøve å overvinne vanskene som en slik ubalanse kan generere.

5. Forretninger i idrettsarenaen

Virksomheten som genereres innen sportsarenaen i noen idretter og kategorier, den viktigste inntektskilden til en sportsenhet. Fra salg av billetter og sesongkort til opprettelse av en omvisning på fasilitetene, gjennom cateringtjenester eller utleie av fasiliteter for andre arrangementer. Internett- og mobile enheter revolusjonerer handleopplevelsen og det direkte forholdet til forbrukerne, og bringer nye muligheter i opplevelsen på stedet.

6. Audiovisuelle rettigheter i sport

Utnyttelse av audiovisuelle rettigheter er et stadig mer grunnleggende element i resultatregnskapet til idrettsenheter og konkurranser. Av denne grunn vil dette emnet utdype markedet for TV-rettigheter i de forskjellige landene i verden, så vel som Internett, OTT og nye forbruksmuligheter og de nye konkurransedyktige rammene. I fotballens verden gjennomgår audiovisuelle rettighetskontrakter en kontinuerlig transformasjon og evolusjon i utnyttelsesmodellene så vel som i deres verdsettelse og kommersialisering over hele verden.

7. Den digitale virksomheten innen sport

Dette emnet dekker den digitale strategien til sportsenheter, digital markedsføring som et tverrgående verktøy for aktivering og mulighetene som digitale kanaler åpner for inntektsvekst. Idrettsenheter har blitt en del av underholdnings- og kommunikasjonsselskaper. Og fra den rollen forvalter de digitale målgrupper som er mye større enn media. Hva er nøklene til å styre den digitale virksomheten og hvilken strategi du må ta for å maksimere merkeverdien og inntektene?

8. Sportsprestasjonsstyring

Utviklingen av en idrettsenhet utvikler seg parallelt med idrettsresultatene og prestasjonene til utøverne og lagene den fremmer. Antall medlemmer, salg av billetter, verdien av deres audiovisuelle rettigheter og deres sponsing vil alltid være knyttet til disse resultatene, uavhengig av hvilken inndeling vår enhet beveger seg i. Kjenne evnene vi har, forbedre ytelsen til idrettsutøvere, forbedre gruppedynamikken i lagidrett, identifisere nøklene til å oppdage nye talenter, administrere forskjellige personligheter, støtte de beste utøverne i deres personlige utvikling og Når talentet er beholdt, er dette noen av de komplekse utfordringene når det gjelder styring av idrettsprestasjoner ved institusjonene som vi må styre.

9. Drift og virksomhetsorganisasjon

Idrettsenheter, som ethvert selskap, må svare til en forretningsorganisasjon som maksimerer resultatene. Hva er organisasjonsstrukturen til en idrettsenhet? Er det suksessmodeller som kan replikeres? På den annen side, hvis det er et miljø der kompleksiteten i operasjonene er omvendt proporsjonal med synligheten, er det idretten. Blant mange aspekter må vi ta for oss følgende: styring av rom og idrettsarena, styring av tidsplaner, kapasitet og mobilisering av store grupper mennesker, sikkerhet i tider med maksimal kapasitet, etc. Faget vil tillate å forstå arbeidsflyt i idrettsenheter og hvordan forretningsprosesser og aktiviteter skal utformes for god koordinering mellom de forskjellige avdelingene.

10. Lov på idrettsområdet

Som enhver økonomisk sektor, er sportsvirksomheten styrt av de forskjellige juridiske rammene i hvert land, og også av sine egne regler for overnasjonale enheter som voldgiftsansvaret er tillagt. På den annen side er sportsenheter underlagt de samme lovene som ethvert selskap, selv om det er noen særegenheter som det er nødvendig å vite.

11. Talentstyring og lederegenskaper

I tidligere moduler har vi allerede jobbet med organisasjonen som overskrider sportslig aktivitet og om ledelse av idrettsalent, men for at alt dette skal fungere, krever ledelse et tverrfaglig team av profesjonelle som skal håndtere motivasjon, kompetanse og kompensasjon. . Selv om det er sant at idrettsenheter vanligvis har en høy verdi gitt av følelsen av å tilhøre institusjonen, er det viktig å administrere og styrke den for å oppnå høyest mulig effektivitet i et optimalt arbeidsmiljø. I tillegg krever lederrollen ferdigheter i ledelse av mennesker, emosjonell intelligens og teammotivasjon.

12. Teknologi, informasjonssystemer og digital transformasjon av idrettsorganisasjoner

Idrettsenheter har tradisjonelt vært en sektor med et lite teknologisk gjennomføringsnivå. Informasjonssystemer er imidlertid viktige verktøy i ethvert arbeidsfelt, og et sentralt element for effektivitet. Faget vil gi de nødvendige konseptene for å forstå hva som er de teknologiske verktøyene som lar idrettsorganisasjoner forbedre sin konkurranseevne, og hvordan dataanalyse kan gi en bedre forståelse av virksomheten. Prosessen med digital transformasjon er ikke bare knyttet til implementering av digitale verktøy, men til en endring i organisasjonskulturen til selskaper og hvordan de utfører sine forretningsprosesser. Begreper som smidig ledelse, arbeid for milepæler, bruk av samarbeidsverktøy kan bety en grunnleggende endring når det gjelder å fremme en idrettsorganisasjon.

13. Valgfrie fag

Programmet gjør det mulig å velge flere fordypningsfag for å legge til 7,5 studiepoeng.

13A. Entreprenørskap og innovasjon

Vi knytter vanligvis innovasjon til kreativitet, og tar en del av prosessen for helheten. Men innovasjonsprosesser og vellykkede gründeropplevelser har mye metode og seighet. I dette faget skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskap og ferdigheter for å bli forfalskere av innovative prosjekter i sine organisasjoner.

13b. Sportsoverføringsmarked

En god ytelse i transfermarkedet kan bety suksess eller ødeleggelse av en sportsorganisasjon. I dette emnet vil vi gjennomgå de skriftlige og uskrevne reglene for overføringsmarkedet og noen av de grunnleggende ferdighetene som er nødvendige for å samhandle i det markedet.

13c. Offentlig politikk på idrettsområdet

Hva er de offentlige retningslinjene som fremmer sosial idrett på en inkluderende og lik måte? Hva bør den offentlige administrasjonen gjøre for å fremme grasrotidrett med et folkehelsemål? Hvilken kapasitet har offentlig politikk for å øke idretten med målet om å skape idrettsutøvere i verdensklasse?

Dette emnet gjennomgår offentlig forvaltnings rolle og ansvar for å fremme idrett fra sosiale og konkurransedyktige aspekter.

13d. Organisering og markedsføring av internasjonale sportsbegivenheter (Paris)

Studenter som tar dette valgfrie emnet, reiser til Paris i to hele uker. Dette valgfrie emnet fokuserer på å forstå de spesielle egenskapene til store internasjonale begivenheter.

Det vil bli holdt klasser på SMS-hovedkvarteret i Paris og undervises på engelsk. Innenfor aktivitetsprogrammet vil det være besøk til følgende idrettsinstitusjoner og organisasjoner:

  • Organiserende komité for de olympiske leker i Paris 2024
  • Organisasjonskomiteen av Rugby World Cup France 2023
  • Fasiliteter International tennisturnering Roland Garros

14. Avsluttende masterprosjekt

Master Final Project omfatter all læring som studenten har tilegnet seg gjennom Master i sine forskjellige fag. For å realisere det, jobber du i en gruppe, siden målet er så langt det er mulig at arbeidet tilnærmer profesjonens virkelighet. Den vil bestå i å implementere en forretningsplan i en idrettsenhet med en orientering av mål og behov, og hvor det vil bli søkt at studenten demonstrerer at han er i stand til å anvende all kunnskapen som læres i de forskjellige fagene og gjennomføre prosjektet fra start til slutt .

Det endelige prosjektet vil bli utviklet i grupper på 3 eller 4 studenter, som vil ha en veileder fra definisjonen av prosjektet til det endelige presentasjonen eller forsvaret.

Ledelsesutvikling

Studentene vil delta i et coaching-program som tar sikte på å utvikle en metodikk for permanent forbedring:

  • Forbedring trenger påvisning.
  • Definisjon av mål og tidsfrister.
  • Fremdriftskontroll
  • Evaluering av resultatene.
  • Etablering av nye utfordringer.

Forretningssimulatorer

Bruk av simulatorer lar oss plassere læringsaktiviteter i et nærmest reelt miljø, der suksess eller fiasko ikke bare avhenger av handlingene våre, men også av handlingene til konkurrentene, så beslutningene vi tar vil også kreve kunnskap og analyse av aktiviteten din

Simulatorene lar oss spille forskjellige roller og lese den samme virkeligheten fra forskjellige perspektiver.

Utendørs trening

Utekonferansene består av å utføre aktiviteter relatert til sportens verden som lar oss evaluere og utvikle teamarbeid og lederegenskaper.

SMS har et team av trenere med lang erfaring i ledertrening som vil hjelpe oss å relatere utviklingen av lederegenskaper til vårt daglige miljø, slik at vi eksponentielt kan utvikle lederegenskapene våre.

flere aktiviteter

Innenfor aktivitetsprogram, vil ulike aktiviteter som utfyller kursene organiseres:

  • Besøk på sportsfasilitetene til flere enheter:
    • FC Barcelona
    • RCD Espanyol
    • High Performance Sports Center (CAR)
    • Girona FC
    • Reial Club de Tenis Barcelona
    • Formel 1 Catalunya Circuit
    • Besøk til Nou Camp Erfaring FC Barcelona og den olympiske museet i Barcelona
  • Masterclasses i symbolske stedene:
  • FC Barcelona
  • RCD Espanyol
  • Friluftsaktiviteter som er en del av lederutviklingsplanen

Karrieremuligheter muligheter~~POS=HEADCOMP

Studenter som fullfører denne masteren kan utvikle sin profesjonelle karriere i følgende lederstillinger:

  • Profesjonelle fotballklubber
  • Klubber i andre idretter
  • Nasjonale eller internasjonale idrettsorganisasjoner.
  • Selskaper dedikert til sportssektoren.

Lærerpersonale

120827_MicahelTapiro.jpg 120828_CintoAjram.jpg

Michael begynte sin sportskarriere som rugbyspiller på Stade Français. År senere valgte han å påta seg og opprettet Paris Neuilly Rugby Club. År senere grunnla han byrået Au delà du sport, som var spesialisert i forholdet mellom sport og virksomhetsledelse.

Parallelt lærte Michael markedsføring i mer enn 15 år, til han i 2010 bestemte seg for å starte sin egen skole ved å opprette Sports Management School (SMS), en handelshøyskole spesialisert i sportsledelse, hvorav han nå er grunnlegger og professor .

Profesjonelle verden av markedsføring og sponsing, spesielt idrett, med mer enn 12 års erfaring i ulike multinasjonale selskaper som Banco Sabadell, Zurich Insurance eller Futbol Club Barcelona.

Grunnlegger av CA Sports Marketing, et selskap dedikert til aktivering og formidling av sponsoravtaler. Han utvikler for tiden også konsulentområdet til Johan Cruyff Institute. Han er sponsor og sportsmarkedsføringsprofessor i de viktigste master og etterutdannede i Spania.

120829_XavierVilaseca.jpg 120830_XavierBoixeda.jpg

IP spesialist advokat

Til slutt, i å rekruttere utøvere utgiver avtaler (i bilderettigheter og utnyttelse). Hans visjon som Sports konsulent og Event Planner i de siste 5 års yrkeserfaring fullføre en kompetanse også fra perspektivet til markedsføring og finans, og gir det merverdi innen idrett virksomheten.

I 5 år var han ansvarlig for utviklingsprosjektene til fasilitetene til FC Barcelona og nådde en betydelig økning i inntektene fra kommersiell utnyttelse. Tidligere var han ansvarlig for CRM-prosjektet og kundeservice ved samme institusjon.

Koblet til e-Business-prosjekter siden 1996, i 2012 begynte han i Onebox Ticket Management som partner og administrerende direktør. I 2016 grunnla han Start-IT Studio for å tilby konsulenttjenester og oppretting av startups innen det teknologiske feltet.

120831_AlbertGomaCribillers.jpg 120832_UnaiConchaOlabarrieta.jpg

Sportsmarketer med over 6 års erfaring i kommersielle stillinger innen sport og underholdning i London. Mer spesifikt, knyttet til digitale forretningsutviklingsprosjekter, utnyttelse av kommersielle lisenser og implementering av Ticketing-tjenester

For tiden som New Business Manager for Digital avdelingen. Før F1 jobber jeg hos Viagogo, et ledende selskap i sekundærmarkedet med billetter til sportsbegivenheter, med ansvar for å åpne og utvikle virksomhet i det sør-europeiske markedet. Dermed tiltrekker nye klubber og toppidrettskonkurranser til selskapet.

Han har jobbet i online spillbransjen siden 2008 og utført forskjellige oppgaver, alltid knyttet til markedsavdelingene. Han begynte å jobbe for NetBet, i hovedkvarteret i London, og i 2010 flyttet han til Barcelona for å bli med Suertia, som assistent for markedsavdelingen.

Etter tre år i Barcelona-selskapet og en annen i RetaBET, dro han til jobben for Mediapro, nærmere bestemt i den digitale delen av beIN SPORTS som B2C Manager, hvor han tilbrakte to og et halvt år. Siden mars 2018 jobber han for The Coin Gaming Group, et estisk selskap som spesialiserer seg på online spill med cryptocururrency, som sjef for LATAM-regionen.

120833_NuriaSoler.jpg 120834_SergiMesonero.jpg

Grunnlegger og direktør for konsulentfirmaet dedikert til vekst og utvikling av potensial for mennesker og lag: Alter Ego Sports

Mentor i ledelse og sosiale ferdigheter, spesialisert i High Performance. Trener og trener for mennesker og lag innen virksomheten og idretten.

Utøver i NLP (Neurolinguistic Programming). Forretningskvinne og manager med mer enn 18 års erfaring, medlem av styret i Barcelona Marketing Club siden 2010 og medlem av "Catalan Sports Advisory Board" i Generalitat de Catalunya som generalsekretær siden 2011.

Sergi Mesonero er medgründer og strategidirektør for Liga de Videojuegos Profesional, den største spanskspråklige e-sportsorganisasjonen.

Han er også direktør for Esports-styrelederen for det katolske universitetet i Murcia (UCAM). Tidligere utviklet han sin profesjonelle karriere innen ikke-kommersiell filmdistribusjon og utstilling, regisserte flere filmfestivaler og priser og deltok i etableringen av Barcelona Festival Platform.

120835_RaulCipres.jpg 120836_RafaelStaat.jpg

Raúl Ciprés er en industriell teknisk ingeniør fra Polytechnic University of Catalonia. Master i sportsledelse og markedsføring fra La Salle-JCI. Grunnleggende partner og administrerende direktør for Creativialab, BTL Marketing Agency dedikert til Sport og Social Pro markedsføring. Partner og CMO for oppstart iWOPI. Partner for oppstart ENKEL TRAVEL-oppstartvinner av Airbnb Travel Tech Award. Tidligere styremedlem - Markedsområdet - Allianser og utvidelse av Joventut Badalona Club (Club Liga ACB). Han var markedsdirektør for Soccer Club -RCD Espanyol. Utvikle prosjektet til det nye RCD Stadium.

Han var markedssjef for Real Club de Polo de Barcelona. Han var markedssjef for Joventut Badalona Club-klubben i Endesa Basketball League. Han underviser og har undervist ved Master in Marketing Management ved EAE Business School, Master in Sports Marketing ved UAB- Johan Cruyff Institute, Tecnocampus Mataró UPF, Postgraduate Sports Journalism at Blanquerna - Ramon Llull University og ESADE.

Hans kompetanseområder er merkevarebygging, sponsing, sportsmarkedsføring, strategiske planer, markedsføringsplaner, kreativ konseptualisering, merkevarebygging, ny teknologi-BTL aktiviseringsplaner.

Rafael er direktør for Barcelona-kontoret til Yeesss byrå, dedikert til å lage digitalt innhold for merker, klubber og idrettsutøvere, med hovedkontor i Paris.

Før han begynte i dette prosjektet jobbet han i fem år i kommunikasjonsavdelingen til Fotballklubben Barcelona, og ledet blant annet de sosiale nettverkene til førstelaget.

Han deltok også i utviklingen av en online strategi for eliteselskaper og idrettsutøvere.

120837_SergiVieta.jpg 120838_VanessaBasora.jpg

Med en grad i Business Administration and Management fra ESADE, har Sergi utviklet det meste av sin profesjonelle karriere i fotballindustrien, og jobbet for byråer, produsenter, klubber og foreninger og skaffet seg en global visjon om denne virksomheten. Han begynte sitt forhold til sport ved å tilby finansiell rådgivning til klubber og andre selskaper i fritidssektoren fra KPMG Football European Unit i Storbritannia. På vei tilbake til Barcelona påtar han seg flere prosjekter og begynner å samarbeide med byrået Mediaiasports Mediasports Marketing, som han senere integrerer for å lede fotballdivisjonen, gi råd til klubber, konkurranser og merkevarer tilknyttet fotballverdenen.

Om noen år tiltrer Sergi i Mediapro Group Soccer Committee og leder driften av LFP World Challenge, et strategisk internasjonalt utviklingsprosjekt fra LaLiga. I 2016 overtok han generaldirektoratet for Granada CF på forespørsel fra den nye eiendommen, den kinesiske gruppen DDMC, piloterende overgangen og la grunnlaget for en profesjonell, digital og bærekraftig klubbledelse. Siden begynnelsen av dette året er Sergi administrerende direktør i sportsbyrået Onside Sports Iberia, et datterselskap av Lagàrdere Sports Group

Lidenskapelig om idrettsverdenen, som begynte sin idrettskarriere som tennisspiller og profesjonell trener.

Hun har en grad i Business Administration and Management (UVIC), Master in Marketing and Digital Business (ESADE).

Han har ledet sin profesjonelle karriere mot verden av markedsføring og sport. Han jobbet i mer enn 11 år hos FC Barcelona, og utviklet forskjellige stillinger innen markedsføring, kommunikasjon og kommersiell, blant annet markedssjef og sjef for sportsmarkedsføring. Han er for øyeblikket sjef for merkevare for Sevilla FC.

Vanessa har lang erfaring innen markedsføring, merkevarebygging, digital og kommunikasjon.

120839_RaydeLuisBaez.jpg 120840_SerafinIbanezBailey.jpg

Dominikansk økonom, flyttet i Barcelona for 14 år siden, med mer enn ti dedikert til sportsindustrien. Han har vært daglig leder for WWPs internasjonale byrå for Sør-Europa og Amerika, og ledet operasjonene på den iberiske halvøya. Tidligere har han vært meddirektør for sponsoravdelingen og leder for digital- og innholdsavdelingen i Euroleague Basketball.

Gjennom hele karrieren har han jobbet med kommersielle og aktiviseringsprosjekter med NBA og et dusin av franchisetakene hans, LaLiga, Major League Baseball og flere av lagene hans, Royal Spanish Football Federation (RFEF), FC Barcelona, Real Madrid, Valencia CF, Rakuten, TAG Heuer, BMW, Banco Santander, Red Bull, TIDAL, New Balance, Turkish Airlines, BWIN, Adidas, 2K Sports, Nike, Spalding, Efes Pilsner, Intersport, New Era Cap, Beats by Dre og Upper Deck, blant andre merker, gir alltid avkastning på investeringen.

Markedsføring og kommersiell profesjonell med mer enn 15 års internasjonal erfaring spesialisert innen sportsmarkedsføring og sponsing.

Hans tidligere og nåværende karriere involverer prosjektledelse med merker, idrettsutøvere, klubber, byråer, forbund og medier i sports- og underholdningsmiljøer for EMEA, APAC og Americas. Få mer enn 200 arrangementer blant populære idretter: Fotball, basketball, motorsykkel, surfing og premium: Tennis, golf, F1, seiling, ridesport, polo. Han begynte sin karriere hos de multinasjonale Sportsworld Media

Program undervist i:
  • Spansk
Sist oppdatert September 15, 2019
Dette kurset er Campusbasert
Startdato
okt. 2019
Duration
12 måneder
Heltid studier
Pris
11,500 EUR
Etter sted
Etter dato
Startdato
okt. 2019
Sluttdato
Søknadsfrist

okt. 2019

Location
Søknadsfrist
Sluttdato